اگر اغراق نباشد میراث البرتا بهترین مستندی بوده که تا به امروز دیدم و خیلی حرفه ای تر از یک مستند دانشجویی ظاهر شده . اگر اسم این مستند را نشنیده اید باید بگویم که من قسمت اول این مستند را سال اول دبیرستانم دیدم و همان سال هم، زنگ مطالعات اجتماعی مستند را روی تابلوی هوشمند گذاشتم تا همه ی همکلاسی هایم این مستند جذاب را ببینند. برای ما که در سمپاد درس میخواندیم دیدنش جالب بود ...رتبه های تک رقمی که میخواستند بروند شریف تا راه رفتنشان از کشور هموارتر بشود . انقدر برایم جالب بود که بلافاصله بعد از امدن قسمت دوم مستند،  ان را دانلود کردم و دیدم .

میراث البرتا را یک دانشجوی شریف روایت می کند از هم دانشگاهی های فوق العاده ای که قصد رفتن دارند ، دلایلشان ، زندگیشان ، اهدافشان و...

اگر بخواهم خلاصه ی کوتاهی برای هر قسمت بگویم ؛ قسمت اول بیشتر صحبت با دانشجوهاییست که قصد رفتن دارند . پای درد دل این دانشجو ها می نشینیم ، دلیل های رفتنشان را گوش میدهیم . اینکه از جایی که قرار است بروند چه تصوری دارند و ... تلاشهایشان را برای گرفتن اقامت و پذیرش می بینیم .

قسمت دوم بیشتر مربوط به کسانیست که پذیرش گرفته اند و حالا در دانشگاه مورد نظرشان درس میخوانند . اینجا راوی دوربینش را دستش گرفته و کشور به کشور می گردد و با دانشجو ها حرف میزند . اینکه حالا که اینجا هستند چه فکری می کنند ؟ تصورشان درست بوده ؟ با اساتید حرف میزنند و مقایسه های جالبی می شود .

قسمت سوم مستند،که چند ماه پیش خودم ان را دیدم ، مصاحبه با بعضی از دانشجوهاییست که در قسمت های قبل بودند. حالا چندسالی گذشته و دانشجوها اکثرا به کاری مشغول شده اند . این بار راوی میخواهد بداند که بعد از این مدت زندگی ایا ترجیح میدهند که همانجا بمانند و کار کنند یا به ایران برمیگردند؟

 زمانی که شما مستند را میبینید با دلایل مختلفی برای ماندن یا رفتن مواجه میشید که نگاه بی طرف راوی مستند را می رساند.راوی به شما نمی گوید (tell) به شما دیدگاه های مختلف را نشان میدهد.(show)


دیدن مستند میراث البرتا رو به شدت پیشنهاد می کنم .

لینک دانلود


+ خانم طناز بحری پزشک و متخصص هماتولوژِی که بزرگ شده ی هلند هستند و به قول خودشون هلند برای پزشک شدنشون یک میلیون یورو هزینه کرده ، از بیمارستان هلند استعفا دادند و برای کار به ایران برگشتند .در قسمت سوم این مستند مصاحبه شون رو میتونید ببینید که تا مدتی هم سوژه ی رسانه ای بود.