1

خیلی وقت پیش ها خاطره ای از یک دانشجوی مقیم المان خواندم . تعریف کرده بود که برای 4سال در المان دانشجو بوده و مجبور بوده با قطار از شهر محل زندگی اش تا شهر محل دانشگاهش برود . تلویزیونی در قطار بوده که هر روز راس ساعت ، یک انیمیشن را در بین راه پخش می کرده  و مدت انیمیشن 70 دقیقه بوده . مسیر بین دو شهر 65 دقیقه طول می کشیده . این دانشجو وقتی برگشته بود  می گفت : تمام چهارسالی که در المان بودم هیچوقت ان 5 دقیقه باقی مانده ی انیمیشن را ندیدم وبعدهم هرچه گشتم انیمیشن را اینجا پیدا نکردم . هنوز بعد از همه ی این سالها کنجکاوم بدانم اخرش چه شد ؟

2

یادگیری زبان المانی رو شروع کردم. دارم الفبا رو یاد میگیرم . تلفظ کلمات از اونی که فکر می کردم سخت تره چون گوشم بهش نا اشناست .

دوره ی فرادرس رو دانلود کردم با اون شروع کردم . اموزش تقریبا خوبیه.

رزتا استون رو هم دارم ولی LEVLE های جدید رو باز نمی کنه .

مشغول دیدن انیمیشن به زبان المانی هستم .

+ اگر کسی تجربه ای از یادگرفتن المانی داره ، اینجا برام بنویسه خوشحال میشم .

+ بعدا درباره ی تجربیات یادگیری المانی هم می نویسم .

3

چند نکته ی جالب که مرتبط با این پست از وبلاگ اقای امیر تقوی  درباره ی کشور المان خواندم :

 

 

    برای زندانی ای که سعی در فرار از زندان داشته باشد ، در المان هیچ مجازاتی در نظر گرفته نشده است. در واقع تلاش برای فرار و آزاد بودن به عنوان یک غریزه انسانی به رسمیت شناخته شده است.

 

 

    تمام شدن بنزین در بزرگراه جرم است! در واقع شما اگر آدم عاقلی باشید شبکه توزیع سوخت به گونه ای تنظیم شده است که هرگز سوخت شما تمام نخواهد شد. اگر هم آدم عاقلی نباشید پس نباید اجازه رانندگی داشته باشید.

 

    آلمان و ژاپن دارای منفی ترین نرخ رشد جمعیت در جهان هستند. این موضوع سبب شد تا دوهزار مدرسه در این کشور در فاصله سالهای 1999 تا 2009 به دلیل کمبود دانش آموز تعطیل شوند.

 

    تحصیلات در هر سطحی و برای همه رایگان است حتی مهاجرین!

 

    در صورتیکه یک سرباز تشخیص دهد که فرمانده او دستوری بر خلاف اصول انسانی صادر کرده است حق سرپیچی دارد.

 

    بودجه نظامی آلمان تا همین اواخر از هزینه‌ای که آمریکاییها برای حیوانات خانگی خود میکردند کمتر بود.

 

    در بسیاری از بخشهای تعداد زیادی از بزرگراههای آلمان محدودیت سرعت وجود ندارد.

 

    حقوق متوسط یک معلم در آلمان 7 هزار یورو پس از کسر مالیات است.

 

    قول شفاهی اگر در دادگاه اثبات شود، همان ارزش قرارداد کتبی را دارد.

 

    رانندگی در حالت مستی یک جرم جنایی است! اگر سرنشین غیر مستی در ماشین یک راننده مست باشد و دستگیر شوند، فرد هشیار هم شریک جرم است و گواهینامه او هم باطل میشود. آن شخص و مشروب فروشی هم که با آگاهی از قصد رانندگی آن راننده مست اجازه خروج به او داده است مجرم است و مجازات میشود.

 

    نمایندگان پارلمان و خیلی از مقامات دولتی حقوق مادام العمر میگیرند. در فلسفه این موضوع آمده است که برای جلوگیری از فاسد شدن حاکمان ارشد و قانون گذاران باید زندگی آنان برای همیشه تامین شود. در مقابل حتی با یک یورو سوءاستفاده مقامات به شدیدترین وجه ممکن برخورد میشود. (لینک خبر انتقاد از سفر پر هزینه صدراعظم به جام جهانی)

 

 

    آلمان معتبرترین پاسپورت جهان را با اجازه سفر بدون ویزا به 177 کشور دارد.


4


بعدا نوشت :

یکی از خوبی های وبلاگ نویسی به نظرم بازخوردهاییه که نویسنده برای هر پست بعدا در کامنتها میگیره . در کامنتهای این پست هم کامنت با ارزشی  هست که چون مکمل این پست محسوب میشه اینجا  بازنویسیش می کنم . ظاهرا استناد من به مقاله اقای تقوی اشکالاتی داشت که بابت تصحیحشون از آقای جانـان تشکر می کنم .

جانــان :

    درمورد مطالبی که آقای تقوی نوشتن و به اون استناد کردی
    مورد اول ـ سال 1979 سه متمم به این قانون اضافه شده که جرم محسوب میشه
    طرح و نقشه برای فرار
    کمک به فرار
    فرار از زندان
    مورد دوم ـ در واقع در تمام جاده ها (پیاده رو ـ مسیر دوچرخه ـ مسیر اتومبیل) سدمعبر جرم محسوب میشه و جریمه داره ـ در مسیر اتومبیل اگر راننده اتومبیل رو به سمت راست جاده بعد ازخط ممتد متوقف کند جریمه شاملش نمیشه
    مورد هشتم ـ حقیقت نداره (چندین سالی که در دانشگاه تدریس میکردم حقوقم 5200 یورو بود که تقریبن چهار هزار یوروش بعد از کسر مالیات به حسابم واریز میشد)
    مورد یازدهم ـ برای رئیس جمهور ـ صدراعظم ـ اعضای کابینه صحت داره ولی درمورد نمایندگان خیر
    یک نماینده اگر دو دوره عضو پارلمان باشه حقوق بازنشستگی بهش تعلق میگیره



از اینکه با حساسیت پست من رو خوندید و اشکالم رو بهم گوشزد کردید واقعا ممنونم . اگر بگم از اینکه مطلبم رو با وسواس خوندید خوشحال نشدم شاید دروغ گفته باشم .
+ مطلب رو هم تغییر نمیدم که دقیقا به عنوان اشتباهی اصلاح شده باقی بمونه .


+ عنوان ، دیالوگیست از سریال the100 . به نظرم این دیالوگ بی ربط به وضعیت المان که در طی یک قرن ، پس از دو جنگ جهانی با خاک یکسان شده و دوباره روی پای خودش ایستاده نیست.